fbpx

Functionele oefeningen

De term functionele oefeningen wordt te pas en te onpas gebruikt. Hierdoor kan het zijn waarde verliezen. Bij EMI definieren we functionele oefeningen als de oefening die bijdraagt aan het behalen van een doelstelling. Whatever gets the job done. En prefereren we in de basis oefeningen die een vertalingen hebben naar de praktijk en het dagelijks leven.  

Als je lichaam geen dyfsuncties meer heeft, en alles redelijk functioneert kan je beginnen met de 7 basisbewegingen van het lichaam. Dit is dan ook vaak de kern van bewegingen in een standaartschema, helaas is niet iedereen gelijk en moeten hier regelmatig aanpassingen in gemaakt worden. 

De zeven basisbewegingen van het menselijk lichaam:

Vroeger, voor de modernisatie en automatiseren moesten we meer lichamelijk werk verrichten om onderdak te bouwen en eten te vergaren. Hier is ons lichaam goed op aangepast en het zal ons goed doen om te trainen op de manier waarop ons lichaam al duizenden jaren gewend is om te bewegen. 

Squat: De squat is een van deze basis oefeningen die een grote vertaling heeft naar fitheid in het dagelijks leven. Dit omdat we regelmatig spullen, kinderen of dieren van de grond oppakken en hoe sterker we hierin zijn hoe makkelijker dit gaat. 

Heup buiging: Dit is een beweging die ook gebruikt wordt om zware objecten te verplaatsen, hierbij worden de grootste spieren in het lichaam gebruikt. Maar deze oefeningen maken vooral gebruik van de heupen, ten opzichte van de benen. 

Lunges: Het uitstappen van de benen. We staan meestal op twee benen maar het komt regelmatig voor dat we moeten uitstappen op een enkel been. Dit is een oefening die versterkt de stabiliteit van het kniegewricht en vermindert de kans om te vallen. 

Push: Duw bewegingen in het bovenlichaam. Dit kan varieren van horizontaal duwen naar verticaal duwen. Het schoudergewricht is de meest complexe en mobiele van allemaal. Des te belangrijker het is om duw bewegingen te versterken en stabiel uit te voeren.

Pull: Trekkende bewegingen komen regelmatig voor in ons dagelijks leven. Helemaal belangrijk wanneer je veel aan de voorkant actief bent bijvoorbeeld tijdens autorijden en computeren. Om dit te balanceren trainen we de spieren van de rug, arm en schouders met trekkende bewegingen. 

Twist: Het lichaam kan van zichzelf erg goed draaien. Waarschijnlijk een van de belangrijkste bewegingen die de werking van alle anderen kan verbeteren. Ook om blessures in de rug en wervelkolom te voorkomen is het belangrijk om goed te leren draaien en hier sterke spieren in te ontwikkelen. 

Voortbewegen: Lopen, joggen en sprinten zijn allemaal variates op onze voortbeweging. Door de oefeningen hiervoor in je schema te hebben bouw je aan een stabiele basis die bij kan dragen aan de verschillende variaties in het voortbewegen. 

Veel ouderen hebben geen goede balans of controle over hun bewegingen omdat ze als kind versneld van kruipen naar lopen zijn gegaan. De kleine stabiliserende spieren en de grote spieren die de beweging in gang zetten werken nog niet optimaal samen. Door het aanspreken van de kleinere stabiliserende spieren leer je het lichaam optimaal samen te werken voor de grote basisbewegingen.