fbpx

Paleo 101

Het Paleodieet is gebaseerd op de voedingsmiddelen die beschikbaar waren in in het paleolithicum, langer dan 10.000 jaar geleden. 

De Paleo voedingswijzer bestaat uit veel groenten en fruit, vlees, vis, noten en zaden. Allemaal voedsel wat verzameld kan worden door de jager-verzamelaar. 
De paleo lifestyle beperkt een aantal voedingsmiddelen die normaal zijn geworden in de landbouwrevolutie. Hieronder vallen melkproducten, peulvruchten en granen. 

Het doel van de paleo lifestyle is om terug te gaan naar een manier van eten die onze voorouders hadden. Ons lichaam is simpelweg nog niet aangepast aan ons moderne dieet. 

De landbouwrevolutie veranderde wat mensen aten en plaatste lactose, gluten en peulvruchten in grote mate in ons voedsel. Deze relatief late verandering in ons dieet heeft het vermogen van het lichaam om zich aan te passen overtroffen.

Hier volgen de richtlijnen van de paleo lifestyle:

  • Groenten 
  • Fuit
  • Noten en zaden
  • Vlees, met voorkeur grasgevoerd of wild
  • Vis, voornamelijk soorten die een hoge omega 3 waarden hebben
  • Olie van fruit en noten, zoals olijfolie en kokosolie

Wat hoort niet bij de paleo lifestyle?

  • Granen, zoals tarwe, haver en gerst
  • Peulvruchten, als bonen, linzen, erwten en pinda’s
  • Melkproducten
  • Bewerkte suiker
  • Tafelzout
  • Aardappelen 
  • Bewerkte voeding in het algemeen

Een typisch dagmenu

Ontbijt recept

Lunch recept

Diner recept

Tussendoor recept

Volgens de lifestyle is het belangrijk om genoeg water binnen te krijgen en dagelijks te bewegen.

 

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *